söndag 15 april 2012

Dumletårtan som inte är dum


Nu vet jag att det finns de som väntar på resultatet av receptet jag lånade. Och jag vet att man undrar om jag lyckades bättre den här gången. Var dock tvungen att ringa ett krissamtal till tårtcoachen i mellanperioden, när nerverna började darra. Men som vanligt skulle jag ta det lugnt, för det skulle bli bra, vilket det också blev. Det blev riktigt bra och riktigt gott. Som grädde på moset gjorde jag ett tårtpapper av tomma Dumlepapper bara för att ge en ledtråd om tårtans innehåll samt för att få lite färg på tårtfatet.
Trots att jag gjorde två tårtor kan jag inte bjuda er på en enda liten smakbit, men jag bjuder på lite tårtbilder OCH receptet. Receptet är från en annan Mia som är en av mina tårtcoacher.



 


DUMLE TÅRTA

Dagen före: Värm 3 dl vispgrädde och lägg i och smält en påse Dumlekola (220 gr) i grädden. OBS! Får ej koka.
Ställ i kylskåpet minst en natt.

Rätta dagen:
Vispa: 2 ägg
            1,5 dl strösocker

Smält: 100 gr. smör
            100 gr mjölkchoklad

Rör i:   2 dl vetemjöl

Rör ihop smeterna.
Grädda i 175 grader i 15-20 min längst ned i ugnen.

Hacka 100 gr mjälkchoklad och strö det på tårtan då den är färdiggräddad och varm.

Vispa "Dumlegrädden" och lägg den på kakan. Garnera med färska jordgubbar.
          


Lätt att tro att det är Norge vi firade, men det var en svensk 13-åring och en svensk 18-åring. Men Norge kan få vara med på ett hörn också. Leve Norge!




Tävlingsbidrag
http://trendenser.se/2012/april/tavla-och-vinn-en-kitchenaid-hjalp-mig-gora.html

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...